Rossini en Meyerbeer in Villa Servais

rossini

meyerbeer

In 1864-1865 liet de beroemde Halse cellist Adrien-François Servais de voorgevel van zijn Halse villa decoreren met bas-reliëfs.  Ze zijn het werk van zijn latere schoonzoon Cyprien Godebski (1835-1909), een Pools-Franse beeldhouwer.  Twee componisten nemen er een prominente plaats in en worden er afgebeeld in een medaillon : Gioacchino Rossini en Giacomo Meyerbeer.

 

Servais inspireerde zich op hun werken voor zijn composities, speelde heel wat voor hen en oogstte in heel Europa veel succes. Beide bekende componisten hadden eveneens een grote bewondering voor Servais.

Het medaillon van Rossini is dringend aan restauratie toe. Het medaillon met de beeltenis van Meyerbeer is sinds een 40-tal jaar verdwenen.

 

 

Servais en Rossini

Gioacchino Rossini (1792-1868) componeerde op jonge leeftijd de ene succesvolle opera na de andere. Nadien vestigde hij zich in Parijs. Servais had een grenzeloze bewondering voor Rossini. Bewerkingen van diens bekendste operathema’s konden dan ook niet uitblijven: vrij vroeg al componeerde Servais variaties op Le Comte Ory en ook op Il Barbiere di Sivilia. Op zijn beurt had ook Rossini een sterke waardering voor de Halse cellist. In 1861 ontmoetten ze elkaar in Parijs. Begeleid door de maestro speelde Servais diens nieuwe Une Larme. Rossini zou toen gezegd hebben dat hij sinds Paganini door geen musicus méér ontroerd was geweest dan door Servais. Enkele weken later schreef Rossini aan de Londense dirigent Jules Benedict “Servais che io riguardo come il Paganini del violoncello” – “ik beschouw Servais als de Paganini van de cello”.   Peter François

 

Servais en  Meyerbeer

Giacomo Meyerbeer (1791-1864) is een van Duitslands voornaamste operacomponisten. François Servais had een bijzondere interesse voor Meyerbeers muziek. Zo componeerde hij al in 1839 samen met Henry Vieuxtemps een Duo op diens bekendste opera Les Huguenots. Later volgden nog een Fantaisie met thema’s uit diezelfde opera en duo’s op Le Prophète, L’Etoile du Nord, Le Pardon de Ploërmel en L’Africaine. Omgekeerd had ook Meyerbeer grote waardering voor Servais. In zijn dagboek had Meyerbeer het over “den Berühmten belgischen Violoncellisten Servais” en in een brief verwees hij naar Servais als “der König der Violoncelle”. De twee artiesten ontmoetten elkaar onder meer in Spa en Berlijn. Recent werd de Halse Servaiscollectie verrijkt met een brief die Servais in 1850 aan Meyerbeer schreef om twee van zijn vrienden aan te bevelen, de schilders Swerts en Guffens.

 

Meer info over de verkoop van de Champagne Villa Servais HIER